Whiplash

Een whiplash is een letsel aan de nek en/of rug ten gevolge van een ongeval of een andere plotselinge gebeurtenis. Een voorbeeld hiervan is een harde klap met de nek. Letterlijk vertaald betekent whiplash ‘zweepslag’. Dit is dan ook gerelateerd aan de plotselinge pijn of klacht.

Een whiplash kan letsel veroorzaken doordat er twee handelingen, in bijvoorbeeld nek of rug, voorkomen die elkaar tegenwerken. Dit is compressie en tractie van de spier, het samendrukken en het uit elkaar trekken.

De oorzaak van een whiplash

Hierboven hebben we beschreven wat een whiplash is en wat de oorzaak van de pijn zou kunnen zijn. Voordat we ingaan op de symptomen is het beter eerst meer duidelijkheid te geven over de verschillende oorzaken. De oorzaak de betreffende pijn is wanneer er in tegengestelde richting, en met plotselinge stoten, een beweging ontstaat tussen het hoofd en de nek. Dit kan door een auto-ongeluk komen of doordat u te hard en te direct in het water duikt.

Wat zijn de symptomen

Er kunnen tal van symptomen zijn die gerelateerd zijn aan een whiplash. De meest voorkomende klachten zijn:

• Nekpijn
  • Stijfheid in de nek
  • Moeilijk definieerbare pijnen in rug en soms ledematen

Ook komen er vaak indirecte klachten voor die gerelateerd zijn aan een whiplash. Dit zijn zogenaamde uitstralingsklachten. Dit zijn klachten die, als gevolg van de pijn in nek of rug, pijn of stijfheid veroorzaken in gebieden buiten de nek of de rug om. Deze zogenaamde specifieke symptomen kunnen zijn:

• Ernstige problemen met de concentratie
  • Vergeetachtigheid
  • Stemmingswisselingen
  • Vermoeidheid
  • Tinteling in de vingers
  • Oorsuizingen

Behandeling van een whiplash

Zoals bij vele klachten die betrekking hebben op spieren en gewrichten, is het belangrijkste voor een patiënt om gedoseerd te bewegen. Training en advies van een fysiotherapeut is hierbij van onmisbaar belang. Wanneer u niet te lang met een whiplash blijft rondlopen, en u naar een fysiotherapie gaat, zult u al binnen enkele weken vooruitgang merken. Samen met u zullen we de activiteiten en samenhangend spiergebruik in juiste fases verdelen. Doordat er vanuit de fysiotherapie gewerkt wordt in verschillende fases met een passende begeleiding, zorgen we ervoor dat u uw spieren en gewrichten niet overbelast maar juist opbouwt. Het zou kunnen zijn dat een betreffende behandeling samen zal gaan met Medical Taping. Ook hier geeft KNGF concrete informatie over.

In de eerste weken van de behandeling wordt er gefocust op ontspanning van de spieren en het aannemen van een juiste houding van het lichaam. Na deze periode wordt er gestart met een therapie waarbij de behandeling – door meer specifieke oefeningen – meer gericht zal zijn op het bewegen van de spieren en gewrichten. Dit zal een positieve uitstraling hebben op de wervels en uiteindelijk zal de whiplash wegnemen.

Doel van de behandeling

Er zijn diverse oorzaken voor een betreffende behandeling. De doelen van de behandeling zijn:
  • Beter in je vel zitten
  • Meer gevoel in je spieren
  • Vermindering van pijnklachten

Meer informatie?

Wilt u meer informatie over whiplash of een (vrijblijvende) afspraak maken? Neem gerust contact op. Wij helpen u graag!

Whiplash