Fibromyalgie en reuma

Reuma is een geneeskundige naam voor aandoeningen aan het bewegingsapparaat die chronische pijn en stijfheid in spieren, gewrichten en bindweefsel veroorzaken. Deze vorm van chronische gewrichtspijn komt voor bij ongeveer twee miljoen Nederlanders. Fibromyalgie is wat betreft klachten vergelijkbaar aan reuma, de oorzaak is bij beide aandoeningen verschillend.

Wat is het verschil?

Veel mensen denken dat fibromyalgie en reuma hetzelfde zijn of dat fibromyalgie een aandoening is die valt onder reuma. Beide standpunten zijn onwaar. Wel is het zo dat de pijnklachten van fibromyalgie in veel gevallen overeen kunnen komen met die van reuma. De reden hiervoor is dat de pijn in beide gevallen uitstraalt naar de spieren in het lichaam.

Echter, bij fibromyalgie doen vooral de spieren pijn en zijn er relatief minder ontstekingsverschijnselen dan bij reuma. Dit is dan ook het wezenlijke verschil tussen reuma en fibromyalgie. Het verschil zit het dus vooral in de oorzaak waarbij reuma een auto-immuunziekte en is zich tegen het lichaam keert.

Wat zijn de symptomen van Fibromyalgie?

Fibromyalgie en reuma onderscheiden zich van andere gewrichtsklachten door een aantal specifieke symptomen, namelijk:
  • Pijn, zwelling en stijfheid in gewrichten en spieren
  • Krachtverlies van spieren
  • Stemmingsklachten (depressiviteit en/of angsten)
  • Chronische vermoeidheid
  • Slapeloosheid

Fibromyalgie is een chronische aandoening. Deze pijn bestaat dus al voor een lange tijd en zijn vaak of altijd aanwezig in het lichaam. Mede hierom komt het ook vaak voor dat er klachten elders in het lichaam voor komen. Deze klachten zijn hierdoor indirect te koppelen aan fibromyalgie en verschillen van darmklachten tot en met orthopedische klachten.

Wat kunt u het beste doen?

Als reumapatiënt is het gebruikelijk om onder controle te staan van een reumatoloog. Vaak worden er medicijnen voorgeschreven in de vorm van een ontstekingsremmende pijnstiller. De reden hiervoor is dat een behandeling erop is gericht op het immuunsysteem af te laten remmen. Hierdoor verminderd of stoppen de ontstekingen in de spieren en gewrichten.

Naast medicatie hebben reumapatiënten vaak veel baat bij fysiotherapie. Vanuit fysiotherapeutisch oogpunt wordt er vaak een behandeling gestart wat gericht is op gedoseerd bewegen. De reden hiervoor is om de spieren soepel te houden en stijfheid te voorkomen. Daarnaast zal fysiotherapie helpen bij het omgaan met de klachten. Bij onze praktijk proberen we dan de mogelijkheden van bewegen en belasten te behouden en waar mogelijk te vergroten. We leren de patiënten beter omgaan met de klachten en een juiste balans te vinden tussen belasten en belastbaarheid. Dit kan per dag verschillen omdat reuma soms minder en soms meer actief is. Onze behandelingen zijn specifiek gericht op deze klachten, hier hebben we dan ook een aanvullende opleiding voor gevolgd.

Daarnaast is fysiotherapie een voorwaarde na een gewricht vervangende operatie. Deze operaties worden uitgevoerd wanneer een door reuma aangetast gewricht te veel aangetast is en te veel klachten blijft geven. Voorbeelden hiervan zijn nieuwe knieën of een nieuwe heup. De revalidatie na zo’n operatie is nodig om te zorgen dat men weer zo goed mogelijk gaat bewegen.

Reuma en fibromyalgie zijn beide chronische aandoeningen maar staan helaas niet op de lijst ‘Borst’. Dit is een lijst met chronische aandoeningen welke in aanmerking komen voor vergoeding uit de basisverzekering. Bij Het Koninklijk Nederlands Genootschap voor Fysiotherapie wordt hier meer informatie over gegeven. Wij zullen u helpen en adviseren bij het traject wat betrekking heeft op uw zorgverzekering.

Doel van behandeling voor reuma en fysiotherapie

• Vermindering van de pijn in spieren en gewrichten
  • Verlaging van uw slapeloosheid
  • Verhoging van kracht in de spieren
  • Vermindering van stemmingsklachten

Meer informatie?

Wilt u meer informatie over reuma en/of fysiotherapie of een (vrijblijvende) afspraak maken? Neem gerust contact op. Wij helpen u graag!