U gebruikt een verouderde browser. Wij raden u aan een upgrade van uw browser uit te voeren naar de meest recente versie.

Reuma is een verzamelnaam voor verschillende aandoeningen aan het bewegingsapparaat die pijn en stijfheid in gewrichten veroorzaken. Als de Reuma actief is kunnen gewrichten ook dik en warm zijn. Deze klachten kunnen samen gaan met vermoeidheid en lusteloosheid. Reumapatiënten staan onder

controle van een reumatoloog en gebruiken medicijnen. Maar Reumapatiënten hebben ook vaak veel baat bij fysiotherapie. We proberen dan de

mogelijkheden van bewegen en belasten te behouden en waar mogelijk te vergroten. We leren de patiënten beter omgaan met de klachten en een

juiste balans te vinden tussen belasten en belastbaarheid. Dit kan per dag verschillen omdat de reuma soms wel en soms minder actief is.

Ook is fysiotherapie een voorwaarde na een gewricht vervangende operatie. Deze operaties worden uitgevoerd wanneer door de reuma een gewricht

teveel aangetast is en teveel klachten blijft geven. U moet denken aan een nieuwe knie, nieuwe heup en dergelijke. De revalidatie na zo'n operatie

is nodig om te zorgen dat men weer zo goed mogelijk gaat bewegen. Reuma is een chronische aandoening maar staat helaas niet meer op de lijst Borst.

Fibromyalgie is een pijn in bindweefsel en spieren. Fibromyalgie komt veel voor in Nederland en voornamelijk onder vrouwen. Het is een chronische aandoening waarbij klachten aanwezig zijn van algemene pijn in de spieren die vaak gepaard gaat met vermoeidheid, slaapstoornissen, hoofdpijn, depressie, concentratiestoornissen en darmklachten. Fibromyalgiepatiënten moet geleerd worden goed met hun klachten om te gaan en daar kan

fysiotherapie goed bij helpen. We proberen dan een goede conditie en belastbaarheid op te bouwen en daar zo goed mogelijk mee om te gaan.

Ook fibromyalgie en chronische vermoeidheid staan niet op de lijst Borst (chronische lijst)

Fibromyalgie, reuma en chronische vermoeidheid vereisen een specifieke benadering waarin de balans gevonden moet worden tussen belasting en belastbaarheid en een goede manier om daar mee om te gaan. Wij hebben hiervoor aanvullende opleiding gevolgd.